Kenniscafé Een nieuw perspectief op de resultaatgerichte bekostiging
Gepubliceerd op : 17 mei 2018
Studenten Sibel Orbay, Christian van Zweden, Marlie Wisse en Jeffrey Warnaar hebben voor hun opleiding Social Work van Hogeschool Rotterdam een onderzoek gedaan naar knelpunten en succesfactoren bij de implementatie van het werken met de Resultaatgerichte bekostiging (RGB) binnen de wijkteams in de BAR-organisatie.
Op maandag 7 mei organiseerden de studenten een kenniscafé in de raadszaal van de gemeente Ridderkerk, waarbij ze de resultaten uit het onderzoek deelden met medewerkers uit de wijkteams, coördinatoren en beleidsmedewerkers. Het doel van het kenniscafé was om samen oplossingen te vinden voor een aantal knelpunten, te werken aan bewustwording van eigen belemmerende en helpende gedachten en te zoeken naar positieve manieren voor implementatie.
Onderzoeksresultaten
Het onderzoek van de studenten heeft de knelpunten met de RGB inzichtelijk gemaakt en deze geclusterd in vier thema’s. Uit het onderzoek blijkt dat één van de succesfactoren voor het implementeren van de PGB een positief toekomstbeeld is; het geloof bij betrokkenen dat het gaat werken. Daarnaast ervaren social workers dat het nieuwe systeem een duidelijk kader biedt, met meer structuur en houvast en één taal. De onderbouwing van de indicering is beter en het biedt een duidelijk overzicht van de beschikbare arrangementen
Waarom doen we het?
Michel de Visser, adviseur en econoom van oorsprong, legt tijdens het kenniscafé uit wat resultaatgerichte bekostiging inhoudt en hoe het is ontstaan. Hij vergelijkt de nieuwe manier van inkoop met de all-in prijs van een restaurant. Je betaalt niet langer een prijs per drankje of gerecht, maar een totaalprijs voor de maaltijd. Deze manier van bekostiging is ingezet omdat met de transformatie de noodzaak ontstond met minder geld toch goede zorg verlenen. Dat vraagt om een andere systematiek en tegelijkertijd ook voor het bewaken van de randvoorwaarden. Bekijk de presentatie.
Samen fietsen
Huibert van Dis, vergelijkt de opgave van de resultaatgerichte bekostiging met de uitnodiging om samen te gaan fietsen zonder fiets. Niemand weet waar de onderdelen zijn, welke (elektrisch of gewone) fiets er gebouwd moet worden en wat de bestemming is. De aandacht voor het implementatieproces vraagt monitoring, betrokkenheid, draagvlak en draagkracht van verschillende multidisciplinaire teams op verschillende niveaus (organisatie, gemeente, regionaal) Werkbare elementen daarbij zijn: geen protocollering, maar ondersteuning door continue leren; coaching-on-the-job, een directe hulplijn, Questions & Answers vanuit de jeugdprofessionals zelf. Niets is vanzelfsprekend, maar waar een wil is, zoek je naar de juiste manier.
Betekenisvol en transformatief leren
De studenten presenteerden de resultaten van hun onderzoek met behulp van helpende gedachten.
Deelnemers werd gevraagd om hun negatieve gedachten over resultaatgerichte bekostiging uit te spreken en vervolgens te oefenen in het gebruiken van helpende gedachten die leiden tot oplossingsgericht denken.
Opbrengsten gesprekken
Wat heb ik nodig aan kennis?
| Wat kan ik aan mijn houding doen?
|
Op de hoogte blijven? Schrijf u in voor de nieuwsbrief!
Door je te abonneren op onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacyverklaring.