Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Leerkringen

Leerkringen

In de periode 2014-2016 heeft de werkplaats een ondersteuningsprogramma ontwikkeld voor de ontwikkeling en implementatie van de wijkteams in Rotterdam. In samenwerking met de gemeente Rotterdam zijn er diverse leerkringen ontwikkeld, vormgegeven en georganiseerd.

Een leerkring als leeromgeving

Een ‘leerkring’ is een inspirerende leeromgeving waarin samenwerkende professionals kunnen experimenteren met hun veranderende rollen en functies. Een leerkring is een co-creatie tussen gemeente en de WMO-werkplaats Rotterdam en wordt gezamenlijk ingevuld met (wijkteam)organisaties, (in)formele wijknetpartners en sociaal ondernemers.

Doel van de leerkring

Doel van de leerkringen is professionalisering én ondersteuning van sociale professionals op maat bij de uitvoering van hun werk. Professionals krijgen de ruimte en ontvangen tools om te reflecteren en innoveren op eigen kracht.

Elf leerkringen, 37 bijeenkomsten

In 2014 zijn twee leerkringen (in totaal zes bijeenkomsten) georganiseerd, gericht op methodiekontwikkeling en organisatieontwikkeling. In 2015 zijn twee leerkringen (in totaal acht bijeenkomsten) georganiseerd, gericht op organisatieontwikkeling en 'leren van en met elkaar'. In 2016 zijn maar liefst zes leerkringen (in totaal negentien bijeenkomsten) georganiseerd. In deze leerkringen stonden verschillende bouwstenen centraal, waar onder afstemming werkprocessen, het wijknetwerk, procesmatig werken en het ontwikkelen van kwaliteitsbewustzijn. Hiernaast vond één themaleerkring (in totaal vier bijeenkomsten) plaats rondom de Tegenprestatie.

Bouwstenen

De acht bouwstenen, die in de voorgaande fase van de leerkringen ontwikkeld zijn, geven de behoeften aan die er anno 2015 is/was.

  • Vooruit met het oog voor het verleden van het sociaal werk
  • Relatie tussen aansturend beleid en uitvoering
  • De lerende en onderzoekende professional en organisatie
  • Afstemming werkprocessen
  • Samenwerking in een interdisciplinair team
  • Samenwerking met het (in)formele (wijk)netwerk
  • Procesmatig werken
  • Ontwikkelen kwaliteitsbewustzijn en vormen van verantwoording
leerkringen

Op de hoogte blijven? Schrijf u in voor de nieuwsbrief!

Door je te abonneren op onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacyverklaring.